Wat maakt een goede recruiter?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Er wordt vaak gedacht dat het matchen van kandidaten met de juiste functie makkelijk verdienen is. De realiteit laat echter zien dat dit anders zit: het is ongelofelijk lastig en vereist veel inspannend werk. Een goede recruiter ben je dan ook niet zomaar. Hieronder vind je de belangrijkste eigenschappen die een recruiter zo waardevol maken.

 

Altijd op zoek naar verbetering

De recruitment wereld is een dynamische wereld. Om bij te blijven, is snel schakelen van groot belang. Je moet zaken snel in beweging kunnen zetten je bent altijd overal als eerste bij. Je weet de juiste mensen in te schakelen op het juiste moment, breidt continu je netwerk uit en zoekt altijd naar manieren om je werk te verbeteren. Een intrinsieke motivatie om te leren en te groeien is dan ook een pre, want beter worden is simpelweg de enige manier om op te vallen en hogerop te komen.

 

Gaat doelgericht te werk

Recruiters hebben een duidelijk doel voor ogen, namelijk het matchen van talent met vacatures. Op die manier dragen ze bij aan het uiteindelijke bedrijfsdoel: groei en winst. Er is weinig tijd en geld te verliezen, dus als recruiter evalueer je je handelingen grondig. Hiervoor ben je altijd goed bereikbaar, speel je direct in op de klant en durf je snel de knoop door te hakken. Feedback is key. Niet alleen richting kandidaten, maar ook vanuit klanten. Op deze manier word je sneller en beter, wat weer leidt tot betere samenwerkingen in de toekomst.

 

Een luisterend oor

Een recruiter is een goede gesprekspartner en bezit een flinke dosis mensenkennis. Dit begint met luisteren, luisteren en nog meer luisteren. Wat zijn de interesses van kandidaten? Recruiters kunnen kandidaten op vaak nog onbekende talenten en vaardigheden wijzen. Maar ook, wat zoekt de klant precies? Een luisterend oor zorgt ervoor dat je een heldere vertaalslag kan maken van de vraag die ligt bij de klant, naar het vinden van de juiste kandidaat. Recruiters kunnen schakelen met veel verschillende type mensen. Hiervoor observeren ze continu hun omgeving om te achterhalen op welke manier de verschillende competenties van kandidaten kunnen worden ingezet in een snel veranderende wereld en arbeidsmarkt.

 

Spin in het web

Werkzaamheden van recruiters zijn ontzettend breed. HR, sales, marketing: inmiddels zijn het allemaal disciplines die een recruiter niet onbekend zijn. Er wordt gecommuniceerd met specialisten op verschillende niveaus om tot een goed eindresultaat te komen. Ook wordt er verwacht dat ze kandidaten coachen ter voorbereiding op hun nieuwe werkomgeving. En te allen tijde wordt er verwacht dat een recruiter energie kan overbrengen. Naar klant, kandidaat en collega’s. Niet alleen wordt het inspannende werk hiermee beloond, maar ook maakt dit het vak van een recruiter zo ontzettend leuk!

Environmental, Social & Governance: in gesprek met professor Dick de Waard

Afgelopen week spraken wij met Dick de Waard, hoogleraar Auditing aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) over Environmental, Social & Governance (ESG). Eerder was hij Audit Partner bij EY, waar hij

EVEN VOORSTELLEN: Jet van den Busken

‘Even voorstellen…’. Een nieuwe blogreeks waarin onze collega’s zich kort aan je voorstellen. We trappen af met Jet, die inmiddels al meer dan 2 jaar werkzaam is bij Young financials