Perfectionisme: hoe ga je ermee om?

Het cliché onder de clichés: de slechte-eigenschap-die-eigenlijk-een-goede-eigenschap-is. Maar wat is de schaduwzijde van perfectionisme?

 

Hoewel sollicitanten die menen ‘perfectionist’ direct jeuk veroorzaken bij werkgevers, is de druk die jonge professionals ervaren om perfect te zijn alleen maar toegenomen. Onze veeleisende maatschappij maakt dat we sneller bang zijn fouten te maken, afgewezen te worden en om controle te verliezen. Perfectionisme kan je daardoor goed in de weg zitten!

 

Er is niets mis met het beste uit jezelf halen, maar blijf realistisch. Voor iemand die altijd streeft naar perfecte resultaten, verandert positief perfectionisme in een negatieve eigenschap. Gek genoeg heeft perfectionisme niets te maken met de drang om goed te presteren. Het is eerder een manier om jezelf te beschermen tegen het gevoel dat je niet goed genoeg bent.

 

De typische perfectionist:

  • Wil altijd de absoluut beste keuze maken en is daardoor vaak besluiteloos.
  • Kan zich druk maken over gemaakte kosten die niets hebben opgeleverd, en probeert alsnog waar voor zijn of haar geld te krijgen (‘ik ga nu 2x zo vaak sporten om de verloren keren in te halen’).
  • Wil altijd 100% voorbereid zijn, wat nieuwe uitdagingen in de weg kan staan.
  • Is vaak streng voor zichzelf, maar ook voor anderen (bijvoorbeeld collega’s).
  • Kan zwaktes, fouten en falen niet loslaten en blijft piekeren over alles wat mis is gegaan.

 

Herken jij jezelf hierin? Dan hebben wij zes tips om beter met perfectionisme om te gaan.

  • Wees niet te streng voor jezelf: perfectie bestaat niet!
  • Laat niet alles afhangen van het eindresultaat: bedenk je vooral wat je hebt geleerd.
  • Denk niet in alles of niets! Met de mentaliteit: ‘’als ik het niet perfect kan doen, dan doe ik het liever niet’’, bereik je ten slotte nooit iets.
  • Optimaal is het nieuwe perfect: je bereikt perfectie als de resultaten optimaal zijn onder bepaalde omstandigheden.
  • Stel vuistregels op die je helpen een balans te vinden tussen een snelle en een weloverwogen beslissing.
  • Doorbreek het piekeren: als je obsessief over iets blijft nadenken en er somber van wordt, laat het dan los!
FRIEND'S EMAIL
Message