15 jaar Young Financials: in gesprek met directeur en eigenaar Michel Maaswinkel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Young Financials bestaat 15 jaar, onder leiding van directeur en eigenaar Michel Maaswinkel. Inmiddels is Young Financials uitgegroeid tot een gevestigd recruitment bureau binnen de Nederlandse financiële sector. Michel, getrouwd, vader van twee kinderen en fanatiek openwater zwemmer, spreekt over zijn opgedane ervaringen van de afgelopen jaren en schetst een hoopvolle visie voor de nabije toekomst.

 

Hoe kwam je tot het idee van de oprichting van Young Financials?

“Sinds 2001 ben ik werkzaam binnen de financiële sector, waarbij ik mij richt op het bemiddelen van vacatures en opdrachten. Mijn basis ligt bij KPMG. Hier heb ik veel waardevolle kennis opgedaan en een mooi netwerk opgebouwd. Op een gegeven moment begon het ondernemerschap te kriebelen en ben ik gestart met Young Financials. KPMG is overigens nog steeds een waardevolle opdrachtgever van Young Financials.”

 

Je hebt bewust gekozen voor het ondernemen. Wat is voor jou zo mooi hieraan?

“Ik vind het recruitment vak oprecht leuk. Je bent zelf verantwoordelijk voor je succes en het vereist een goede kijk op mensen, ambitie, focus en scherpte. Met het steeds moeten presteren heb ik een soort haat/liefde verhouding, maar geeft ook een enorme kick. Het motiveert elke dag weer om mensen en vaak unieke talenten aan goede banen en opdrachten te helpen”.

 

Wat heeft de afgelopen 15 jaar de meeste indruk gemaakt op jou?

“Een belangrijke en leerzame periode was de bankencrisis van 2008. In een periode van minder dan zes weken verdampte het aanbod van vacatures volledig en kregen we te maken met een zeer gespannen werkgeversmarkt. Deze crisis heeft uiteindelijk 5,5 jaar geduurd. Toch moet je bedrijf gewoon door blijven gaan. Je wordt creatiever en leert dat je veel meer kunt dan je zelf denkt. Zo zijn we in die periode gestart met de werving van buitenlandse accountants op medior niveau met een Big 4 achtergrond. Dit is nog steeds een belangrijk component van het bedrijf.”

 

Innovativiteit en meegaan met de arbeidsmarkt zijn dus erg belangrijk voor jullie. Waarin uit zich dat?

“Als recruitmentbureau sta je vooraan bij de nieuwste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en werk je met een nieuwe generatie professionals. Opdrachtgevers zijn veeleisend, dus je bent altijd bezig met de volgende stap. In 2017 zijn we gestart met Young Analytics, omdat de vraag naar data analisten in de financiële sector toenam. Op dit moment is de EU Taxonomie wet- en regelgeving actueel. Deze “nieuwe groene taal” verplicht grote bedrijven om te rapporteren over welk deel van hun omzet en uitgaven in lijn zijn met de EU Taxonomie. Wij werken aan een pool van ESG Professionals, om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag in 2021”.

 

Waar vraagt de markt op dit moment veel om?

“Snelheid, flexibiliteit en de hoogste kwaliteit van medewerkers. Momenteel zijn er meer kandidaten dan vacatures. Dit geeft vaak de indruk dat het makkelijker is om aan kandidaten te komen. Maar kandidaten zijn veel actiever met solliciteren en hebben meerdere opties. Dit betekent dat wij constant snel moeten schakelen. Dit wordt niet altijd begrepen door onze opdrachtgevers. Snelheid van werving- en selectieprocedures en flexibiliteit zijn dus juist in deze periode heel belangrijk. Ook merk ik dat het lastig is voor medewerkers om volledig vanuit huis te werken. Nieuwkomers hebben vaak maar een beperkt idee van de organisatie waar ze werken, missen de bedrijfscultuur en vooral ook hun collega’s. Aanvankelijk leek het volledig vanuit huis werken erg goed aan te slaan, maar de nadelen worden steeds duidelijker zichtbaar. Die signalen krijg ik ook geregeld van managers”.

 

Wat is hierin voor jou de grootste uitdaging?

“Onze organisatie is tot nu toe succesvol door de coronaperiode gekomen. We hebben geen gebruik gemaakt van NOW-regelingen of andere vormen van staatsteun. Ook hebben we geen medewerkers hoeven ontslaan. We merken dat er langzaam weer perspectief komt in de arbeidsmarkt. Bedrijven merken dat ze weer vooruit moeten, maar zijn nog wel voorzichtig met het aannemen van mensen in vast dienstverband. Voor ons biedt dit kansen: hoe kunnen wij onze opdrachtgevers helpen voorzien in tijdelijke krachten of tijdelijke krachten die ze uiteindelijk kunnen overnemen? Kwaliteit van kandidaten blijft belangrijker dan het puur inzetten op harde groei van de organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat we hiermee snel terugkeren op het pre-corona omzetniveau, dat zien we nu eigenlijk al gebeuren.”

 

Hoe ziet Young Financials er over 5 jaar uit, bij het 20-jarig jubileum?
“Ik ben erg trots op ons hechte team (staf), de menselijkheid en nuchtere mentaliteit die er heerst. Er is veel ruimte voor eigen initiatief en mensen worden steeds beter in hun vak. Ik hoop dit vooral zo te houden! In commercieel opzicht zijn we over 5 jaar verdubbeld in aantal detachering medewerkers, omzet en bedrijfsresultaat.”

 

Wat is de beste tip die je in je carrière hebt gekregen?

“Doe wat je leuk vindt en blijf dicht bij jezelf. Zorg dat je elke dag weer bezig bent om beter te worden dan de dag ervoor”.

5x waarom het inschakelen van een detacheringsbureau zinvol is

Tijd = geld Het zoeken én vinden van de juiste kandidaat vereist vaak redelijk wat tijd. Binnen een organisatie is er soms weinig capaciteit om zelf de werving te doen.

Prinsjesdag 2020: Wat verandert er komend jaar voor Young Professionals?

Afgelopen dinsdag was het Prinsjesdag en sprak onze koning in de Staten-Generaal de troonrede uit, waarin werd besproken wat het regeringsbeleid voor het nieuwe jaar zal zijn. Ook werden de